Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/elesprom/public_html/wp-content/themes/Divi-2/includes/builder/functions.php on line 5840
Verjamete, da avtomatsko pranje škodi laku vozila? | Elesprom

Verjamete, da avtomatsko pranje škodi laku vozila?

Znanstveniki se ne strinjajo …

Ste tudi vi slišali že nešteto zgodbic o tem, kako je strojno pranje škodljivo in da pravi ljubiteljev avtomobilov prisegajo le na ročno pranje? Potem vam priporočamo, da pozorno preberete spodnje besedilo. Presenečeni boste. Resnica je namreč popolnoma drugačna in znanstveno dokazana.

Med nekaterimi še zmeraj velja prepričanje, da strojno pranje povzroča poškodbe na laku vozila in da je ročno pranje bolj nežno do materiala. Znanstveniki Tehniške univerze v Münchnu pa so že pred leti raziskali, kako učinkujeta ročno in strojno pranje na lak avtomobila. Njihov komentar ob rezultatih raziskave: „Kdor svoje vozilo pere ročno, polaga temeljni kamen za rjo!“

Interferencni mikroskop namreč jasno pokaže, česar mnogi avtopralci ne vidijo – gladka površina laka se kaj kmalu spremeni v področje, polno „kraterjev“ in globoko urezanih dolin. Zaradi umazanije – predvsem drobnih zrn peska – je lak v kratkem času popolnoma spraskan. Visoka mikroskopska povečava ročno pranega laka pokaže (sliki 1 in 2), kako škodljivo je lahko ročno pranje avtomobila, zlasti ko je le-ta zelo umazan in uporabimo premalo vode za spiranje.

Slika 1: Mikroskopski prikaz ročno pranega avtolaka

Slika 2: Samo radikalno poliranje povrne poškodovanemu laku (že po 25 ročnih pranjih!) njegov lesk

Z naraščajočim številom pranj se pomešana mreža vdolbin, brazd in žlebov vedno bolj zapira. Samo radikalno poliranje, s katerim se zgornja površina laka izravna, povrne poškodovanemu laku njegov osnovni lesk. Pri strojnem pranju teh težav ni. Tudi po petindvajsetih pranjih, kolikor znaša povprečno število čiščenj avtomobila v dveh letih, pod mikroskopom ni vidnih globokih prask. Strojno pran lak je tudi pri velikih obremenitvah še vedno skoraj gladek. Pasti ročnega pranja se skrivajo predvsem v nepravilni in nezadostni uporabi čistilnih pripomočkov. Pralne gobe vežejo v svojih porah umazanijo. Na sliki 3 je prikazan mikroskopski posnetek nove gobe, slika 4 pa ostanke (drobce kamnov in zrna umazanije) v gobi, ki je bila dobro sprana in je na oko videti čista.

Slika 3: Mikroskopski posnetek nove gobe

Slika 4: Posnetek dobro sprane, vendar že uporabljene gobe (ki je bila na testiranju označena kot čista); vidni so ostanki drobcev kamnov in zrna umazanije

Znanstveniki: „Pri ročnem pranju skoraj nikoli ne pride dovolj vode na lak. Poleg tega ostane v gobi še po tako dobrem spiranju precej ostrih drobcev peska, kar učinkuje kot brusilni kolut. Povsem drugače pa je pri strojnem pranju: velike količine vode na ščetinah s posebnim profilom odstranijo umazanijo z laka skoraj brez sledi. Zaradi stalnega tlaka krtač se lak ne poškoduje, temveč se umazanija počasi enakomerno odstranjuje. Po petindvajsetih pranjih je odstranjena že desetina površine laka, toliko pa dosežejo ročni pralci avtomobilov že po prvih praskah.“

Prav tako so strokovnjaki ugotovili, kako preprečiti obrabo pri strojnem pranju: z redno strojno nego z vročim voskom. Na sliki 5 je prikazan avtolak po 25 pranjih, vidna je pomešana mreža utorov in prask. Tukaj pomaga samo še radikalno poliranje. Na sliki 6 lahko vidite avtolak po 25 pranjih v avtopralnici: enakomerno fino posnet lak z neznatno globino.

Slika 5: Avtolak po 25 pranjih – pomešana mreža utorov in prask, pri čemer pomaga samo še radikalno poliranje

Slika 6: Avtolak po 25 pranjih v avtopralnici – enakomerno fino posnet lak z neznatno globino

Rezultati na prvi pogled: milijoni lastnikov vozil po vsem svetu morajo spremeniti svoj način razmišljanja, kajti ročno pranje znanstveno dokazano uniči lak

Najbolj kritična je neprestana menjava med ročnim pranjem in pranjem v avtopralnici, ker pri tem učinkujeta dve popolnoma različni vrsti obrabe laka: globoke praske pri ročnem pranju in enakomerno posnet lak pri strojnem pranju. Dokončna odločitev za strojno pranje vozila prinese takojšnje prednosti, lak ni več spraskan. Z gotovostjo lahko trdimo, da je najboljše redno strojno pranje. Če se pri tem nanese še vroči vosek, se prepreči obraba laka pri strojnem pranju. Poleg tega vosek ščiti tudi pred agresivnimi kemikalijami iz zraka. Odločitev, da pa vozila sploh ne bi prali, je slaba. Umazanija namreč ni zaščita. Lak „zacveti“ in prične rjaveti. Pogosto priporočeno „nežno“ pranje avtomobila z gobo in vedrom ni vredno nič, saj uniči lak in pospešuje korozijo. Še več – v mnogih mestih in občinah je pranje avtomobilov na cesti prepovedano, kršiteljem pa grozijo denarne kazni.